tisdag, augusti 19, 2008

Svampdag

Som utlovat körde vi iväg under eftermiddagen för att plocka svamp. Det blev dessvärre inte omkring stallet utan svärmor följde med och visade oss nya ställen. Där var dåligt med kantareller, vi hittade bara ett fåtal (även om de var av gigantisk storlek). Karl Johan fanns det desto fler. Efter en och en halv timme hade vi fyllt ungefär fyra korgar, och det på en väldigt liten yta. Kvällen avslutades med en svampomellett fylld med fin Karl Johan, samt den mindre roliga delen av svampplockning; rensningen.


Mastodontkantarellen och en vanlig samt en titt ner i påsen med svamp.

2 kommentarer:

  1. Ok, jag var lite osäker. Jag vet att mamma brukar torka höstkantareller, men var inte säker på hur det var med trattisarna. Men då vet jag. Tack. Stoppar dem på påse istället. finns så otroligt mycket svamp i skogen nu, såg jättemånga Karl-Johan.

    SvaraRadera
  2. Sa fel. Menade vanliga kantareller, inte tratt. Blandar ihop ibland. Har bara gula nu, de andra kommer väl lite senare. Har precis smörstekt dem jag lagt för torkning, doftar underbart. Men Karl-Johan läste jag precis att de lämpar sig bra för torkning. Blir tydligen mer smakrika då också. Så jag ska nog ut i skogen snart igen och hämta hem massa Kalle.

    SvaraRadera