söndag, augusti 03, 2008

Böcker A-Ö

A




Författare blir Andersson Hans Christian. Ända sedan jag var liten har jag vurmat för sagor i största allmänhet, och då blir den stora sagoförfattaren självklart någonting som läses ofta. I min bokhylla finns både illustrerade folianter och äldre böcker så som Sagor (utgiven 1975)

Titeln är given, Agnes Cecilia - en sällsam historia av Gripe Maria. Jag är ett stort fan av Maria Gripe och då främst av hennes sällsamma och fantastiska historier så som Skuggserien, Tordyveln flyger i skymningen och självklart Agnes Cecilia. Denna ungdomsroman som får det att krypa längsmed ryggraden.

Litterär karaktär är för en gångs skull ganska lätt. Alice, huvudpersonen i Caroll Lewis Alice i Underlandet. Jag har en svaghet för klassisk Engelsk litteratur, där är Alice given självklart.

1 kommentar:

  1. Åh! Att inte jag kom på Agnes-Cecilia... Det var ju en av mina favoriter när jag var liten. Och det var bara häromdagen som jag tog med den hemifrån mina föräldrr till min egen bokhylla. Dumt.

    SvaraRadera