måndag, augusti 25, 2008

Böcker A-Ö


L




Författare blir Lang Maria Sveriges okrönta deckardrottning. Jag har älskat hennes böcker ända sedan jag hittade två i mina föräldrars bokhylla. Egentligen var det en slump eller ett misstag att jag började läsa henne. Som 14åring var Stephen King min absoluta favorit och bokgud. En tråkig dag med ingenting att läsa botaniserade jag igenom föräldrarnas bokhyllor i jakten på någonting nytt, jag hittade pocketversionen av Vi var tretton i klassen och föll för baksidetexten "En riktig Lang rysare" (främst för ordet rysare, kom ihåg King). Nu är ju Lang en pusseldeckarskribent och inte författare till rysare. Trots det så fasnade jag totalt, och är nu stolt ägare till många (nästintill alla) "Lang rysare".

Titel blir Lägerfånge A5272 av Schloss Eva. Jag har precis som många andra, haft en period då jag slukade biografier från andra världskriget och förintelsen. Schloss får reprecentera den perioden och det avsnittet i mina bokhyllor. Dessvärre har jag ännu inte läst Anne Franks Dagbok, men det kommer nog så småningom.

Litterär Karakär hoppar jag den här gången också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar