onsdag, juli 23, 2008

Böcker A-Ö


S

Författare blir Sandemo Margit. Jag, som många andra tjejer, älskade hennes serier när jag var i 14-15 års åldern. Slukade de tre serierna om Isfolket, Häxmästaren och Ljusets rike i en rasande fart. Nuförtiden så är de nedpackade, dels för att de inte får rum i bokhyllan jag prioriterar böcker jag verkligen älskar när ytan är liten. Dels för att en liten del av mig skäms över att jag tyckte om de (och ännu mer över att jag forfarande kan plocka fram några för att läsa).

Bok blir Sjöjungfrun av Trenter Stig. När jag var mindre lyssnade mina föräldrar (och jag) på Trenters och Sjöwall-Walöös deckare vid varje längre bilfärd. För några månader sedan hittade en Trenterbok i mina föräldrars bokhylla, läste den mest för att jag hade tråkigt men fastnade snart i skildringen av Stockholm på 50-talet. Sjöjungfrun hittade jag på Myrorna för 10kr, oemotståndligt. Det är en lagom underhållande bok att läsa när man har tråkigt.

Litterär karaktär blir Susan ur C S Lewis böcker om Narnia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar