onsdag, juli 16, 2008

Böcker A-Ö


B

Författaren blir Brontë Charlotte. Jane Eyre står i bokhyllan och jag älskar den krassa skildringen av 1800-talets England.

Titeln blir Bära eller brista av Svedelid Olov. Som liten var jag stormförtjust i historiska romaner och slukade villigt alla Svedelids ungdomsromaner. Har de fortfarande kvar, till min riddares förtjusning.

Litterär karaktär är den kategori jag har svårast för. Efter mycket om och men blir det Bilbo, en av Tolkeins mer egoistiska karaktärer. Jag är inte helt säker på vad jag tycker om honom men han börjar på B och befinner sig i min bokhylla.

2 kommentarer:

  1. B: Karen Blixen, Bibeln, Boromir.

    C. Truman Capote, Bok: Catilinas sammansvärjning, Göran Häggs bästa, karaktär: Cirdán skeppsbyggaren i Sagan om ringen.

    W. Författare: Franz Werfel. Bok: Bok Winter av Len Deighton. Karaktär: Windy i Windy berättar av Lars Gustafsson.

    P. Bok: Plånbok borttappad av Sivar Arnér. Karaktär: Peregrin i Sagan om Ringen.

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara säga att jag blev alldeles kär i adressen till din blogg. Liljekonvaljer är några av mina absoluta favoritblommor!

    SvaraRadera