måndag, februari 21, 2011

Fälltäcke på nytt sätt

Tyget som förut var ovanpå sypallen har nu fått sin slutgiltiga form; ett fälltäcke. Fälltäcken är en av de äldsta formerna på täcken som finns i vårt land, de användes både i sängen och i vagnen/släden för värmens skull. På ovansidan var en vacker väv fäst och på undersidan en skinnfäll, det vanliga var att fårskinnsfällar skarvades ihop. Mitt täcke är litet, mer passande ett barn än en fullvuxen person. Ovansidan består av det vävda tyg som från början klädde sypallen samt en remsa med svart tunn vadmal. Eftersom jag inte hade tillgång till fårfällar improviserade jag och använde nederkanten av den ena minkpälsen som låg i förådet. Runt kanten sydde jag en rad med förstygn för att hålla ihop de båda lagren lite bättre. Resultatet kommer värma Snöprinsessan under eventen och tjäna som värmade sittunderlag åt mig och Riddaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar