lördag, februari 12, 2011

Handspunnen lyx

För ett tag sedan fick jag en kasse med växtfärgade garner av Silversmeden (och hennes moder). Med bland dessa garner var ett mörkbrunt nystan handspunnen lanolindoftande ull. Som tur var hade garnerna varit en vända i frysboxen eftersom det visade sig att fler än jag gillade garnet, Början bestod mest av små avätna snuttar där ängrar härjat fritt. När jag nystade upp nystanet, för att se hur långt in skadan spritt sig upptäckte jag färgskiftningen, från gråbrunt till nästan vitt, med chokladfärgade nyanser däremellan.
Klart det skulle bli en sjal, om aldrig en så liten en. Garnet förtjänar verkligen att få visas i sin fulla glans och resultatet blev fantastiskt om än lite litet, enkelt slätstsickat med rätstickade rapporter och en rätstickad spetsbård som avslutning, jag stickade även in det sista av det handspunna alpackagarnet eftersom färgnyansen gick så bra in där ullgarnet slutade. Det är inte en sjal att svepa om sig så mycket som en att fästa med en vacker sjalnål och tillsammans med ugglevantarna och baskern kan jag bli ordentligt varm, brun och handspunnen.

1 kommentar:

  1. Hejsan
    hoppas att jag hittat rätt, tusen tack för dom fina vintage knapparna, jag blev jätte glad.
    Chokladen ska jag nyjuta av senare idag.
    HA det gott och tack.
    kram Ingvor

    SvaraRadera