onsdag, september 22, 2010

Stickpåsen


Jag skickade ju en stickpåse också. Påsen blev dubbelsidig, förhoppningsvis kan den då passa stickerskans alla olika humör och stickningar. Det vita tyget är ett gamalt och välsytt kuddfodral med handvirkad spets (efter gammelmormor). Det färglada tyget är av strömma resterna. En gång för hundra år sedan eller så, besökte jag strömmas texilutförsäljning i Norrköping. I en korg låg stora spillbitar av ett IKEA tyg med allmogeinspirerat mönster. Att tyget hamnat på utförsäljningen beror med största sannorlikhet på att det är gravt missfärgat, färgerna har flutit ut och mönstret är tonat och suddigt. Behöver jag säga att jag älskar det. Tanken från början var att sy ett lapptäcke, och det blir ett lapptäcke också (men det är en senare historia). Nu pryder delar av tyget insidan på en av mina tygkistor, och även ena utsidan av stickpåsen och ändå är det mycket tyg kvar.

1 kommentar:

  1. Ja, den är fantastiskt fin! Det var jag som fick den - tack så mycket, än en gång! Jag tänkte aldrig på att tyget är "missfärgat" när jag packade upp påsen. Gläder mig bara åt att den är så vacker och funktionell.
    Ha det gott!
    Maria

    SvaraRadera