onsdag, september 29, 2010

Pilgrimsväska i ylle



Jag har tidigare nämnt att planer fanns på en pilgrimsväska i ylle. Efter att ha tänkt och funderat till och från, mest färgmässigt, hittade jag ett mörkblått ylletyg hos Korps. Tillsammans med den universella symbolen för pilgrimer; pilgrimsmusslan blev det en riktigt lyckad väska. Pilgrimsmusslan är från början en symbol förknippad med klostret vid Santiago de compostella i Spanien men tidigt utvecklades det till en mer allmän symbol för människor på pilgrimsfärd. Trots idoga påtryckningar från munkarna som efterlyste en offentlig avhyvling och ett påbud från Påvens sida att enbart pilgrimer som besökt kloster skulle ha rätt att bära musslan.

Jag är lite små irriterad över tyget som fällde något enormt, två maskintvättar och ett antal handtvättar tog det innan det slutade fälla. Nu luddar det av sig istället, men hellre det än att alla mina kläder har mörkblåa fläckar.


Bilderna är från 1130 (Cathedral of Saint Lazare) respektive 1300-tal ( The Lives of the Saints)
och visar pilgrimsväskor utrustade med musslorna

2 kommentarer:

  1. Fin väska! Synd att du blev tvungen att tvätta den så många gånger innan den slutade fälla. Intressant att få veta att musslan är pilgrimmernas symbol, det visste jag inte. Ska du ge dig ut på pilgrimsresa?
    Maria

    SvaraRadera
  2. Tack :)
    Nej jag ska inte iväg på pilgrimsfärd. I alla fall inte inom den närmaste framtiden. Men axelremsväskor är ett bra komplement till korgar ute på ett event eller en marknad.

    SvaraRadera