fredag, augusti 27, 2010

Smockat förkläde och klänning version två


I Luttrell psaltaren, från 1330-1340, finns det ett par bilder på smockade midjeförkläden. Då smockade plagg blir förbaskat fina (framför allt den rutiga "honungskake" smocken) och ett förkläde alltid kan vara bra att ha syddes ett av tyget från medeltidsveckan. Ett lite tjockare fiskbensvävt tyg i råsiden som jag tycker passar bra till ett förkläde.

Jag har även passat på och sytt om ärmarna på min gröna överklänning. Tidigare såg de ut som på bilden nedan men då jag under senare tid blivit mer kräsen av mig, och mindes att herjolvsnäs no 38 har helt raka, korta ärmar. Beslutade jag mig för att kapa ärmarna och på så sätt få de lite bättre. Bilden är ur Romance of Alexander (1338-1344) vilket skulle innebära att korta ärmar är helt ok för min period.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar