torsdag, augusti 12, 2010

Anno 1130-1340

Inför årets medeltidsvecka sydde jag upp någonting som passar mer in i sammanhanget med tempelriddargruppen. Eftersom tempelriddarna var verksamma emellan 1119-1307, och jag tycker 1200-talets mode ser förbaskat inspirationslöst ut, valde jag att lägga mig tidigt i ordens levnadsbana. Min inspiration kommer från olika 1130 -1140-tals manuscript (samt ett från 1180). Överkjorteln är sydd i fiskbensmönstrad ylle, med stora band av siden och tunn kypertvävd ylle. Ärmarna går ner till halva underarmen och är lite vidare nertill, utan att för den skull bli bliaut liknande. Slöjan är en större rektangel i fint tunnt linne.

Jag är i valet och kvalet om jag ska förlänga sprundet i halsen lite, som det är nu är det en aning tigth att komma i och ur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar