söndag, november 23, 2008

Till min julklappspåse large tomte

Tänkte göra ditt jobb, med att skapa mig den perfekta juklappspåsen, aningens enklare.
Jag är en tedrickande (bortsett från fruktteer eller de där hemska sakerna med vaniljsmak), choklad och marsipan älskande, kräsen bibliofil. Jag är av den pysslande, hemslöjdande, naturmaterial älskande typen som alltid har minst två stickningar, tre broderier och tusen andra projekt igång samtidigt. Begagnade böcker fungerar lika bra som nya i min bokhylla, det är ju innehållet som räknas. Som du kan se (av länken som finns i listan till höger) är min bokhylla fylld av varierande litteratur. Till favoriterna hör historiska romaner (japp jag har även läst Arn böckerna), pusseldeckare (Miss Marple är en storfavorit) och de där romanerna som jämförs med Dickens eller andra 1800-tals författare. Jag har en bok jag är nyfiken på, sett i bokhandeln men inte tagit mig för att läsa ännu: Den trettonde historien av Diane Setterfield.

Så finns det böcker jag absolut inte gillar (och författare): Chicklitt, de där som handlar om nutida kvinnor och deras stressiga vardag med en touch av romantik (jag är dålig på genrer jag vet), tantsnusk, våldsdeckare och de där ack så populära kriminalromanerna. Bland författarna kan nämnas Alexander McCall Smith (jag har försökt tycka om honom, flera gånger, men det fungerar bara inte), Liza Marklund, Håkan Nesser, Katarina Mazetti, Karin Fossum, Henning Mankell, Viveka Lärn... Jag är dessvärre en kräsen läsare så listan kan göras lång...

4 kommentarer:

  1. Men så smart! Så kan man ju göra! Jag funderade just på hur jag skulle hinta om vad som funkar och ej.

    Jag kanske härmar, ok?

    SvaraRadera
  2. Absolut, härmas på bara :) Jag har själv funderat till och från innan jag kom fram till att detta nog är det enklaste.

    SvaraRadera
  3. Jamen, se så flitig människa! Det där var väl ett snyggt sätt att önska lite..? ;-)

    SvaraRadera
  4. Önska går ju bra men det är inte säkert man får det man önskar sej det är det som är tjusningen med julklappar

    Camilla

    SvaraRadera