torsdag, mars 24, 2011

Tillbaka till ursprunget



Just nu känner jag en stark längtan efter att återgå till de enkla, naturliga färgerna. Alla färgstarka stickningar är lagda på is, för trots att det bara saknas ärmar på min kantarellfärgade FLS så har jag ingen riktig lust med den. Jag vill sticka med närproducerade naturfärgade ullgarner. Garn som inte färdats halva vägen runt jorden för att komma till mig, garn i samstämda nyanser av brunt, grått, vitt och svart. För även om det finns vita, gråa, svarta och bruna garner lite överallt så är det någonting speciellt med de naturliga färgerna, de som kommer direkt från fåren och inte via ett färgbad med nr ditt eller datt. Önskar jag kunde spinna och ta hand om all den ull som slängs i dagens Sverige eftersom det inte är lönsamt för fårfarmare att ta hand om den. Någon gång ska jag lära mig, under tiden stickar jag upp garnskatten min mor kom med för ett tag sedan. Tvåtrådiga svenska ullgarner i naturgrå nyanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar