tisdag, mars 30, 2010

Medeltida sömnad

Helgen spenderades i inspirationens tecken, svärmor bjöd med mig på hemslöjdens kurs i nordisk medeltida sömnad. I Kursen ingick både teori om medeltidens kläder, huvudbonader och assocearer, mest inriktat på 1300-talet, och praktik i handsömnad. Där fanns en mängd plagg att inspireras av, de flesta från mitten av 1300-talet och i mansform men vad gjorde det. Skärningen är densamma oavsett kvinno- eller mansplagg (det är bara längden som skiljer) och dessutom var det den delen av den medeltida sömnaden jag var nyfiken på. Det fanns även ett bokbord med litteraturtips. Fördelen med en kurs var också att jag kunde fråga kursledaren (den eminente Kurage) om de problem och funderingar jag hade. Samt fotografera, mäta, känna och klämma på alla plagg för att se hur de var sydda och hur han löst de svårigheter jag haft. Istället för att svära ve och förbannelse hemma i min ensamhet. Över lag en mycket trevlig helg med en liten grupp sömnadsintresserade.

3 kommentarer:

  1. Kul att du tyckte det var en rolig kurs. Jag hoppades att ni skulle få lära er åtminstone något nytt!

    /Anders

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker blogg! Läste ett tänkvärt blogginlägg av silversmeden Anna-Stina Åberg om behovet av hantverk: "Är hantverk nödvändigt?" http://bit.ly/bcVheg

    SvaraRadera
  3. Anders; Kursen var både väldigt trevlig och rolig. Och visst lärde jag mig en del nytt.

    Linnea; Niger och tackar, kul att du tycker om den.

    SvaraRadera